Nieuws & Achtergronden

Hoe Effectieve Trainingen Bijdragen aan Inclusief Vakmanschap

Effectieve inclusietrainingen combineren wetgeving, maatschappelijke ontwikkelingen en praktijkervaring om professionals te helpen discriminatie en uitsluiting aan te pakken. Mustapha Seray Bah benadrukt dat maatwerk en gedragsverandering essentieel zijn. Inclusief vakmanschap is een continu leerproces, waarbij trainingen niet alleen kennis overdragen, maar ook concrete vaardigheden ontwikkelen voor een inclusieve samenleving

Hoe Effectieve Trainingen Bijdragen aan Inclusief Vakmanschap


Inclusief vakmanschap vraagt om kennis, vaardigheden en de juiste houding om discriminatie en uitsluiting effectief tegen te gaan. Maar hoe zorg je ervoor dat trainingen daadwerkelijk impact hebben en professionals voorbereiden op de complexiteit van diversiteit en inclusie? Volgens Mustapha Seray Bah, Manager Opleidingen & Innovatie bij Discriminatie.nl Provincie Utrecht en partner van het Instituut voor Inclusief Vakmanschap, begint dit bij een goed doordacht en praktijkgericht trainingsontwerp.

Mustapha Seray Bah is trainer, voorlichter en expert in interculturele communicatie, cultuursensitief werken en diversiteit. Als Manager Innovatie & Opleidingen bij Discriminatie.nl Provincie Utrecht ontwikkelt hij trainingen over inclusie en gelijke behandeling. Daarnaast is hij directeur van Stichting MOWAD, waarmee hij de participatie van mensen van Afrikaanse afkomst in de Nederlandse samenleving stimuleert. Met zijn expertise helpt hij organisaties en professionals effectief om te gaan met diversiteit en sociale inclusie.

“Om een training te ontwerpen, moet je niet alleen kijken naar de wetgeving en regelgeving, maar ook naar de maatschappelijke trends en het sentiment in de samenleving. Wat speelt er? Wat hebben professionals nodig om effectief te kunnen handelen? Die inzichten vormen de basis van onze trainingen.”

Het ontwikkelen van effectieve trainingen is geen vast recept, maar een dynamisch proces waarin praktijkervaring, actuele ontwikkelingen en feedback van deelnemers worden meegenomen.

De pijlers van effectieve inclusietrainingen

Het Instituut voor Inclusief Vakmanschap hanteert een gestructureerde aanpak bij het ontwerpen van trainingen. Bah onderscheidt drie belangrijke pijlers:

  1. Maatschappelijke behoeften en ontwikkelingen
    Trainingen moeten inspelen op de realiteit van professionals en organisaties. Dit betekent dat er voortdurend wordt gekeken naar maatschappelijke ontwikkelingen, zoals veranderende wetgeving, opkomende discriminatievraagstukken en sociale dynamieken.
  2. Ervaring en expertise van trainers
    De effectiviteit van een training staat of valt met de expertise van de trainers. Bij het Instituut voor Inclusief Vakmanschap werken niet alleen ervaren deskundigen, maar ook onderzoekers en professionals die uit de praktijk komen.

    “De mensen die trainingen geven, hebben vaak jarenlang bij bepaalde instituten gewerkt, academies opgezet en diverse trainingsprogramma’s ontwikkeld. Deze kennis en ervaring zorgen ervoor dat we trainingen bieden die niet alleen theoretisch sterk zijn, maar ook praktisch toepasbaar.”
  3. Impact en maatwerk
    Een training moet niet alleen kennis overdragen, maar ook gedragsverandering stimuleren. Dit vraagt om interactie, praktijkopdrachten en werkvormen die deelnemers uitdagen om hun eigen rol en verantwoordelijkheid in inclusieprocessen kritisch te bekijken.

    “Mensen volgen trainingen om hun competenties te ontwikkelen, maar gedragsverandering is niet altijd makkelijk. Daarom werken wij met werkvormen, huiswerkopdrachten en onderzoekstechnieken om deelnemers écht uit te dagen en ervoor te zorgen dat ze de opgedane kennis kunnen toepassen in hun werk en dagelijks leven.”

Wetgeving en inclusie: een essentiële basis

Een belangrijk onderdeel van de trainingen is het begrijpen van de wetgeving rondom gelijkbehandeling en inclusie. Professionals en organisaties moeten weten wat mag, wat niet mag en welke regels inclusiviteit stimuleren.

“Als je werkt met burgers of binnen organisaties, moet je weten wat de wet zegt over gelijkbehandeling en discriminatie. Wat mogen mensen verwachten van een organisatie? Wat zijn de rechten en plichten? Dit vormt de basis van veel van onze trainingen.”

Daarnaast is er speciale aandacht voor professionals in handhaving en toezicht, zoals BOA’s, politieagenten en beveiligers. Zij leren niet alleen de regelgeving, maar ook hoe ze die op een inclusieve en mensgerichte manier kunnen toepassen.

“Regels zijn regels, maar hoe je ze handhaaft is minstens zo belangrijk. Onze trainingen helpen handhavers om niet alleen wet- en regelgeving te begrijpen, maar ook om te leren hoe ze effectief en respectvol kunnen communiceren met burgers.”

Van standaardtrainingen naar maatwerk

Elke organisatie en professional heeft andere leerbehoeften. Daarom biedt het Instituut voor Inclusief Vakmanschap naast standaardmodules ook maatwerktrainingen. Dit betekent dat trainingen worden aangepast aan de specifieke context, uitdagingen en doelstellingen van een organisatie.

“Soms moet een organisatie leren hoe ze inclusie beter kunnen verankeren in hun beleid, terwijl een andere organisatie juist praktische tools nodig heeft om medewerkers te trainen in diversiteitsbewustzijn. Wij zorgen ervoor dat trainingen aansluiten bij de werkpraktijk van onze deelnemers.”

Dit maatwerk zorgt ervoor dat organisaties en professionals niet alleen leren over inclusie, maar ook concrete stappen kunnen zetten om inclusiever te werken.

Inclusief vakmanschap als continu proces

Een training volgen betekent niet automatisch dat iemand een expert in inclusie wordt. Inclusief vakmanschap vraagt om een blijvende investering in kennis, reflectie en samenwerking. Daarom zijn de trainingen binnen het Instituut voor Inclusief Vakmanschap niet alleen gericht op individuele ontwikkeling, maar ook op bredere organisatieverandering.

“Je kunt niet zomaar zeggen: ik volg een training en dan ben ik klaar. Inclusief werken betekent dat je de dynamiek van de samenleving begrijpt en weet hoe je daarbinnen kunt opereren. Dat vraagt om een voortdurende investering in kennis en vaardigheden.”

Leren voor een inclusieve samenleving

Het Instituut voor Inclusief Vakmanschap ontwikkelt trainingen die aansluiten bij de realiteit van professionals en organisaties. Door maatschappelijke ontwikkelingen, wetgeving en praktijkervaring te combineren, zorgen deze trainingen ervoor dat deelnemers niet alleen leren over inclusie, maar dit ook daadwerkelijk in de praktijk kunnen brengen.

“We trainen niet alleen om kennis over te dragen, maar om mensen handvatten te geven waarmee ze inclusie actief kunnen bevorderen in hun werk en leefomgeving. Dat is de kracht van effectief en duurzaam leren.”

Met deze aanpak draagt het instituut bij aan een samenleving waarin inclusie geen abstract begrip is, maar een concrete vaardigheid die professionals helpt om bij te dragen aan een rechtvaardige en gelijkwaardige maatschappij.

Wilt u schurende inclusievraagstukken aanpakken met sterk leiderschap en inclusieve teams? Het Instituut voor Inclusief Vakmanschap helpt u verder!

Bijvoorbeeld met trainingen en workshops als: